Piata de capital
Soluţii pentru dezvoltarea pieţei de capital
Autor:Alex. ROŞCA
Luni, 05 Ianuarie 2015

Luni, 24 noiembrie a.c., s-a desfăşurat, la Palatul Parlamentului, Conferinţa Naţională a Pieţei de Capital, eveniment organizat de Comisia Juridică, de Disciplină şi de Imunităţi - Camera Deputaţilor, Organizaţia Profesioniştilor Pieţei de Capital şi Media XPRIMM. Conferinţa a reunit reprezentanţi ai autorităţilor, precum şi specialişti din segmentul instituţiional public, dar şi cei care lucrează în piaţa liberă.

Printre vorbitorii care au susţinut prezentări în cadrul evenimentului s-au numărat Daniel FLOREA - Deputat, Comisia Juridică, de Disciplină şi Imunităţi, Cătălin PREDOIU - Avocat, Prim Vicepreşedinte PNL, Mircea URSACHE - Vicepreşedinte ASF, Lucian ANGHEL - Preşedinte, BVB şi Ludwig SOBOLEWSKI - Director General, BVB.

Conferinţa s-a desfăşurat cu sprijinul oficial al Bursei de Valori Bucureşti. SIF Banat-Crişana şi Banca Transilvania au susţinut evenimentul în calitate de Parteneri Principali, iar BT Asset Management, SAI Muntenia Invest, SIF Moldova şi SSIF Broker, în calitate de Parteneri. Partenerii media ai evenimentului au fost wall-treet.ro, 9am.ro, ZiuaVeche.ro, Stirilepescurt.ro şi Q Magazine.

Cătălin PREDOIU: Nu văd cum am putea gândi o creştere a economiei şi o dinamizare a vieţii economice fără o dezvoltare susţinută a pieţei de capital
Domeniul valorilor mobiliare este esenţial pentru economia naţională. Nu văd cum am putea gândi o creştere a economiei şi o dinamizare a vieţii economice fără o dezvoltare susţinută a pieţei de capital, a declarat Cătălin PREDOIU, în deschiderea evenimentului.
Sunt şi lucruri pozitive care s-au întâmplat în ultimii ani. S-a ajuns la o valoare a companiilor listate la bursă de aproape 20 miliarde euro. De asemenea, a fost depăşită piaţa de la Budapesta, care este folosită ca referinţă, a mai specificat Cătălin PREDOIU.

În ceea ce priveşte posibilităţile lăsate companiior de a se lista pe o piaţă reglementată, acele condiţii tehnice lăsate de legiuitor nu sunt optimale, a mai spus Cătălin PREDOIU. O altă problemă nerezolvată de ani de zile este aceea a SIF-urilor. Condiţia de cvorum şi pragul de reţinere de 5% reprezintă problemele pe care nu a avut nimeni curajul să le rezolve transparent. SIF-urile trebuie să fie descătuşate de aceste două bariere care le împiedică să funcţioneaze ca nişte companii cu adevărat publice în sensul listării.

Volumul imens de reglementări din ultimele 18 luni au întărit rolul ASF
Mircea URSACHE, Vicepreşedinte în cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară, a amintit că au trecut 18 luni de la înfiinţarea ASF, timp în care au fost discutate mai multe reglementări, ceea ce a dus la întărirea rolului autorităţii în pieţele pe care le reglementează (piaţa de capital, pensii private şi asigurări).
Au trecut 18 luni de la înfiinţarea ASF. Nu este cineva în piaţă să nu recunoască volumul imens de reglementări care s-au dat în aceste 18 luni. Practic, acestea au întărit rolul ASF, a declarat Mircea URSACHE.
Din fericire, înfiinţarea ASF a adus şi câteva lucruri fundamentale şi a reuşit să rezolve probleme pe care opinia publică le-a semnalat, unele legate de sistemele de salarizare şi mai ales de promovare şi de intrarea în Autoritate, a spus vicepreşedintele ASF.
În acelaşi timp, opinia publică a fost mai tentată să abordeze cazuri din piaţa de capital sau piaţa de asigurări - în special legate de companiile ASTRA şi CARPATICA Asig - , decât să vadă un uriaş efort făcut de specialişti, a adăugat el.
Oficialul ASF a menţionat că România se îndreaptă cu paşi rapizi spre o înlocuire totală a legislaţiei naţionale de până acum cu o legislaţie europeană, larg deschisă investitorilor, elementul fundamental fiind protecţia acestora.
Legea nr. 151/2014 pare a fi unul dintre cele mai criticabile acte normative
Din păcate, adoptarea Legii nr. 151/2014, la prima vedere, pare a fi unul dintre cele mai criticabile acte normative care au fost adoptate în domeniul pieţei de capital în ultimii ani, a declarat Cristian DUŢESCU, Preşedintele Organizaţiei Profesioniştilor Pieţei de Capital (OPPC).
Actul normativ menţionat a atras critici din partea specialiştilor din piaţa de capital care consideră că prevederile acestei legi (privind clarificarea statutului juridic al acţiunilor care se tranzacţionează pe piaţa RASDAQ sau pe piaţa valorilor mobiliare) sunt ambigue şi insuficiente pentru protecţia eficientă a drepturilor şi intereselor acţionarilor care deţin acţiuni tranzacţionate pe această secţiune.
Al doilea element legislativ este un proiect (pentru modificarea Legii nr. 297 privind piaţa de capital) lansat în dezbatere publică postat pe site-ul Ministerului de Finanţe, a suferit o modificare care a adus o oarecare nesiguranţă în piaţa de capital afirmă DUŢESCU.
Trecerea pieţei de capital la statutul de piaţă emergentă va conduce la dezvoltarea acesteia şi a economiei
Piaţa de capital din România a suferit transformări importante în ultimii ani, iar dublarea volumului rulajelor pe BVB este un factor care ne dă speranţe pentru viitor, când se doreşte reclasificarea pieţei de capital ca "piaţă emergentă". Au existat evoluţii istorice în această perioadă, dar este nevoie de o continuare a îmbunătăţirii legislaţiei din domeniu, au spus reprezentanţii BVB.
Obiectivul strategic al pieţei de capital din România este upgradarea de la statutul de „junk” (de frontieră -n.r.) la „investment grade” (piaţă emergentă). În joc sunt circa 6-8 miliarde euro în plus ca valoare a companiilor listate la Bursa de Valori Bucureşti. Valoarea companiilor listate va creşte odată cu upgradarea pieţei. Dacă ne uităm la alte ţări care au fost upgradate, valoarea companiilor a crescut între 50% şi 200% într-un an de zile, a declarat Lucian ANGHEL, Preşedinte, BVB.
Acesta a explicat că după ce o piaţă suferă un upgrade, există o serie de vehicule speciale care sunt obligate să investească în pieţele emergente. Practic, cererea creşte, vin bani în ţară, iar valoarea companiilor este evaluată la un preţ corect, pentru că în prezent suntem subevaluaţi, a adăugat ANGHEL.
Preşedintele Bursei a menţionat că acest proiect stategic pentru România, nu doar pentru piaţa de capital sau BVB, are susţinerea tuturor decidenţilor importanţi în această ţară, ceea ce este un lucru extraordinar.
Cred că acest proiect (de trecere la piaţă emergentă - n.r.) este fezabil a fi realizat în 3-4 ani, a spus Lucian ANGHEL.
Şi Ludwig SOBOLEWSKI, Directorul General al BVB, a precizat că ţinta este fezabilă, iar trecerea la piaţa emergentă trebuie să fie benefică pentru economie şi pentru creşterea nivelului de trai al cetăţenilor.
Este important să se dezvolte o alternativă la finanţarea economiei. Orice alternativă suplimentară oferită unei economii înseamnă un potenţial de creştere a bunăstării tuturor românilor. Faptul că volumul rulajelor pe BVB s-a dublat în ultimii doi ani şi ceva este un factor care ne da speranţe pentru viitor, a zis Lucian ANGHEL.
El a amintit că BVB a reuşit anul trecut să depăşească bursa de la Budapesta, pentru prima dată în istorie. Oficialii BVB au amintit şi de nevoia de continuare a îmbunătăţirii legislaţiei din domeniu.
Modificările de care am avea nevoie, şi aici sprijinul Parlamentului cred că este esenţial, trebuie să se realizeze cât se poate de repede, a precizat Preşedintele BVB.
El a subliniat un element foarte important care oferă încredere şi care arată potenţialul pieţei - faptul că BERD a investit în BVB.
Este o investiţie în viitorul pieţei de capital. BERD are încredere în dezvoltarea pieţei, ceea ce este un lucru extraordinar. Sunt numeroare proiecte la care BERD va lucra pentru dezvoltarea pieţei de capital, ceea ce este şi în folosul economiei, a spus Lucian ANGHEL.
BVB este a doua bursă în care investeşte BERD. Noi avem potenţial de creştere. Cred că am putea fi optimişti la viitor. Prin acest demers sper ca piaţa de capital românească să devină similară cu alte pieţe, a adăugat el.
Evident, avem multe de rezolvat împreună cu ASF. Aici trebuie să recunoaştem meritul Autorităţii care într-o perioadă scurtă a lucrat foarte mult la reglementările ce ţin de legislaţia secundară. Pentru legislaţia primară ne bazăm pe Parlament, a declarat ANGHEL.
Acesta crede că odată dezvoltată piaţa de capital, va atrage interesul investitorilor locali şi internaţionali şi este optimist că odată cu dezvoltarea treptată a pieţei o să vedem şi companii româneşti care să se finanţeze prin bursă.
Ludwig SOBOLEWSKI a subliniat faptul că, în ultimii ani, importanţa pieţei de capital din România a crescut, iar legislaţia este într-un proces de perfecţionare permanentă.
În România, Banca a subscris recent la ofertele publice iniţiale ale distribuitorului de energie electrică ELECTRICA şi producătorului de gaze naturale ROMGAZ, şi a participat, de asemenea, la toate emisiunile de obligaţiuni din ultimii doi ani, în cadrul unui program dedicat.
Specialiştii din piaţa de capital vin cu propuneri pentru modificarea Legii nr. 151/2014
Propunerea de modificare a legii, formulată de membrii OPPC, a rezultat în urma dezbaterilor din cadrul Conferinţei. În expunerea de motive sunt aduse următoarele argumente:
Dispozitiile Legii nr. 151/2014 privind clarificarea statutului juridic al acţiunilor care se tranzacţionează pe Piaţa RASDAQ sau pe piaţa valorilor mobiliare necotate creează o stare de incertitudine cu privire la respectarea principiului protecţiei investitorilor în cazul societăţilor care vor decide în adunările generale continuarea tranzacţionării în cadrul unui sistem alternativ de tranzacţionare. Există riscul ca drepturile acestora, născute în perioada de existentă a Pieţei RASDAQ, să fie în mod iremediabil afectate de desfiinţarea acestei pieţe, fără posibilitatea de a obţine un remediu adecvat în justiţie.
Investitorii în acţiuni tranzacţionate în prezent pe Piaţa RASDAQ au cunoscut, în momentul realizării investiţiei, că emitenţii acestora sunt obligaţi să efectueze cel puţin raportări semestriale, dacă nu şi trimestriale, că membrii Consiliilor de administraţie sunt aleşi, dacă sunt îndeplinite anumite condiţii, prin metoda votului cumulativ, acţionarii minoritari putându-şi numi astfel reprezentantul în organul de conducere al societăţii, şi, mai ales, că există o obligaţie de efectuare a ofertei publice de preluare atunci când se schimbă controlul asupra acestor emitenţi.
Mai mult decât atât, Legea nr. 151/2014, în actuala formă, permite emitenţilor ce vor decide transferul în cadrul unui sistem alternativ de tranzacţionare să se retragă de la tranzacţionare din cadrul acestui sistem fără ca acţionarii care nu sunt de acord cu această decizie să aibă dreptul de a se retrage din societate la un preţ corect, calculat în temeiul unor criterii legale clare.
Sunt trei categorii importante de investitori care vor fi afectaţi:
cetăţenii României care au beneficiat de efectele programului de privatizare în masă (PPM), fiindu-le alocate acţiuni fie la societăţi tranzacţionate pe Piaţa RASDAQ, fie la societăţi de investiţii financiare (SIF-uri), în acest din urmă caz efectul negativ fiind generat de faptul că societăţile de investiţii financiare deţin acţiuni ale societăţilor tranzacţionate pe Piaţa RASDAQ;
societăţile de investiţii financiare, datorită portofoliilor deţinute în cadrul cărora se găsesc participaţii importante minoritare la societăţi tranzacţionate în prezent pe Piata RASDAQ;
investitorii instituţionali şi de retail români şi străini care au investit în ultimii 18 ani în acţiuni ale companiilor tranzacţionate pe Piaţa RASDAQ având convingerea că li se oferă de normele legale incidente un grad de protecţie corespunzător, incluzând, dar nelimitându-se la dreptul de retragere la un preţ corect, în cazul în care emitentul se retrage de la tranzacţionare şi devine societate închisă.
În actula formulare, dispoziţiile Legii nr. 151/2014 privind clarificarea statutului juridic al acţiunilor care se tranzacţionează pe Piaţa RASDAQ sau pe piaţa valorilor mobiliare necotate introduce un nou articol, ce vine în contradicţie cu dispoziţiile art. 32 alin. (1) ale Directivei 2014/65/UE privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE, care prevăd că o firmă de investiţii sau un operator de Piaţă care exploatează un MTF sau un OTF poate suspenda sau retrage de la tranzacţionare un instrument financiar care nu mai este conform cu normele MTF-ului sau ale OTF-ului, cu excepţia cazului în care o astfel de suspendare sau retragere ar putea afecta în mod semnificativ interesele investitorilor sau compromite funcţionarea ordonată a pieţei.
Tot astfel, este necesar a se asigura şi în viitor respectarea regulilor de drept aplicabile în prezent pe Piaţa RASDAQ în materia transparenţei şi a protecţiei investitorilor, prin introducerea unor norme care să prevadă obligativitatea ofertelor publice de preluare la schimbarea controlului, a alegerii membrilor Consiliului de administraţie prin metoda votului cumulativ şi a raportărilor periodice.
Singura posibilitate legală pentru a evita aceste atingeri aduse drepturilor legitime ale unor investitori pe piaţa de capital din România este reprezentată de modificarea Legii nr. 151/2014.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Soluţii pentru dezvoltarea pieţei de capital).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!