LifeStyle
Tehnologia prea permisivă pentru a asigura securitatea clienților?
Autor:Sabrina CANEA
Luni, 08 August 2016

La nivel global, referindu-ne atât la țările dezvoltate, cât și la cele aflate în curs de dezvoltare, mai mult de 2 miliarde de persoane adulte întâmpină dificultăți în a folosi serviciile bancare online. Studiile au arătat că această ezitare sau reticență de a apela la Internet banking își are originile în lipsa de încredere pe care aceștia o au în plățile făcute pe Internet. Ce anume provoacă acest blocaj în relația client – Internet – bancă?

Progresele realizate în domeniul tehnologiei informațiilor și, ulterior, cele înregistrate în sectorul de Internet banking au dus la o schimbare fundamentală a modului în care băncile își implementează liniile de business, precum și a modului de a interacționa cu clienții lor în activitățile bancare zilnice. Pe scurt, Internet banking oferă clienților oportunitatea de a dirija și de a manipula o gamă variată de tranzacții bancare prin intermediul mediului online, mai specific prin platformele online de care dispun băncile. În plus, acestea pot fi accesate oriunde și oricând, rapid și cu mult mai puține costuri decât în cazul tranzacțiilor tradiționale, fiind un serviciu mult mai flexibil și user-friendly. 
Cu toate acestea, în ciuda creșterii numărului de utilizatori de Internet, precum și a vitezei Internetului (România ieșind în evidență la acest aspect, dar înregistrându-se progrese în acest sens și la nivel global) și a tuturor avantajelor pe care Internet banking le oferă clienților, în multe țări rata de creștere a utilizatorilor care apelează la tranzacțiile online nu a înregistrat progrese semnificative. În ceea ce privește Europa, procentul celor care utilizează activitățile bancare online scade de la Vest la Est – în Norvegia acest procent este de 70-80%,  în Germania și Austria de 40%, iar în România și Grecia de numai 10%. 
Dacă e să-l comparăm cu tranzacțiile față-în-față, tranzacțiile prin Internet banking au anumite caracteristici unice, cum ar fi o utilizare extensivă de tehnologii, natura distantă și impersonală a mediului online și caracterul îndoielnic implicit al unei anumite infrastructuri tehnologice deschise pentru tranzacții financiare. Aceste aspecte particulare ale tehnologiei de plăți online oferă un mediu unic, unde încrederea consumatorului joacă un rol crucial. Astfel, stagnarea Internet banking poate fi pusă pe seama lipsei de încredere a clientului de a iniția activități bancare din mediul online.

În ce rezidă încrederea în Internet banking?

Putem începe prin a sublinia faptul că, în România, numai 4% dintre utilizatorii de servicii bancare folosesc și mediul online pentru a efectua tranzacții și a interacționa, cu contul personal. Studiile au arătat că acest fapt se datorează unei rate de penetrare a Internetului scăzută în regiunea din care face parte și România, cunoașterea deficitară a activităților bancare online și, poate cea mai pregnantă, frica românilor de a realiza tranzacții online.
În ceea ce privește cauzele care au dus la această „paranoia” a consumatorilor, principala frică a acestora este furtul de identitate. Această îngrijorare rezidă în preconcepția că datele personale nu sunt protejate îndeajuns de eficient, putând fi accesate sau furate de oricine. Ironic, în ciuda acestei frici a oamenilor, alegem să expunem online mult mai multă informație personală decât făceam acum zece ani, spre exemplu – vezi rețelele de socializare și comportamentul utilizatorilor în social media.
Atunci când această „paranoia” pe care am menționat-o mai înainte apare, este bine să luăm în calcul și oportunitățile pe care serviciile bancare online le oferă. În primul rând, Internet banking-ul oferă o gamă diversificată de operațiuni bancare. Apoi, dat fiind faptul că acest serviciu are la activ ani buni de funcționare, a devenit în timp și o țintă predilectă a atacurilor informatice. Ca atare, platformele de online banking, cu pagini web securizate și criptate, sunt mult mai performante în materie de securitate decât cele de mobile banking. Pentru clienții corporate, unele bănci oferă gratuit licențe antivirus.

Mobile Banking

Dacă tranzacțiile online din fața unui desktop nu sunt foarte productive, acestea sunt cu atât mai puțin eficiente prin intermediul smartphone-urilor. Doar 1 din 10 persoane consideră mobilele și tabletele ca fiind mai sigure decât computerele clasice. Există totuși avantaje în a folosi metoda mobile banking?
Un studiu realizat de gigantul american Morgan Stanley a concluzionat că oamenii își pierd mult mai ușor portofelele sau cardurile bancare decât telefoanele mobile. De altfel, majoritatea celor intervievați (91%) au declarat că telefoanele au devenit chiar o extensie a propriilor mâini, participanții la sondaj arătând că știu, 24 de ore din 24, locul unde se află acestea. În aceste condiții, disponibilitatea pentru operațiuni bancare o depășește pe cea a Internet banking-ului.
Fraudele pot fi diminuate în timp real nu numai cu ajutorul SMS-urilor sau al unor mesaje care permit utilizatorilor să alerteze rapid banca, ci și prin dezvoltarea unor noi tehnologii, precum geolocația (GPS) și securitatea bazată pe date biometrice.
La toate acestea, în mod evident, se adaugă flexibilitatea, costurile reduse și economisirea de timp, nemaifiind nevoie să te deplasezi până la bancă pentru anumite tranzacții sau pentru verificarea soldurilor. 
Măsuri de precauție
Chiar dacă băncile oferă consumatorilor programe cât mai sigur și dificil de „tulburat” din exterior, la care se adaugă și programe antivirus instalate pe calculator sau pe smartphone, este util să vă luați câteva măsuri de precauție:

  •  nu notați pe telefonul mobil numele de utilizator și parola pentru logare;
  •  întotdeauna folosiți butonul de de-logare înainte de a părăsi aplicația;
  •  nu dezvăluiți numele de utilizator și/sau PIN-ul aplicației de Internet banking sau a celei de mobile banking;
  •  nu accesați link-urile conținute în e-mail-uri care provin aparent de la bancă; pot fi tentative de pishing;
  •  intrați în aplicația de Internet banking manual, tastând adresa în browser. Adresele care indică securizarea site-urilor încep obligatoriu cu „https://”.
Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Tehnologia prea permisivă pentru a asigura securitatea clienților?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!