Asigurări
Un an al proiectelor strategice pe segmentul auto
Autor:Mihai CRĂCEA
Luni, 02 Iunie 2014

Anul 2014 a menţinut tendinţa de accentuare a importanţei asigurărilor auto pe piaţa locală, atât din punct de vedere al subscrierilor, cât şi din cel al daunelor. Creşterea despăgubirilor pentru vătămări corporale şi deces, alături de necesitatea ajustării tarifelor RCA menţine astfel deschisă discuţia despre profitabilitatea acestui sector pe termen lung.

Într-o piaţă dominată de asigurările auto avem nevoie de îmbunătăţiri radicale pentru aducerea segmentului auto în zona profitabilă, a subliniat Mădălin ROŞU, Responsabil Secţiunea de Asigurări Auto din cadrul UNSAR, cu prilejul FIAR 2014.
2014 este un an al proiectelor importante, strategice. Lucrăm pentru o societate durabilă şi credibilă pe termen lung, în care clientul să se simtă sigur. Astfel, avem două proiecte pe segmentul auto, unul pe RCA şi altul pe CASCO, a adăugat el.
Reprezentantul UNSAR a explicat că, în planul RCA, se doreşte modificarea legislaţiei referitoare la vătămările corporale/daunele morale, iar pe CASCO are in vedere reducerea nivelul fraudei printr-o bază de date comună a asigurătorilor, care va cuprinde istoricul de daune.

De ce se doreşte modificarea legislaţiei privind vătămările corporale?

Creşterea în ritm accelerat a nivelului despăgubirilor acordate de instante judecătoreşti şi, mai ales, a diferenţelor majore dintre despăgubirile acordate în speţe similare sunt dificultăţi cu care piaţa se confruntă, consideră specialiştii. Pe cale de consecinţă, acestea pot conduce la creşterea tarifelor aferente asigurării obligatorii RCA.

Baza de date pe CASCO revine în discuţie

În ceea ce priveşte baza de date pe linia CASCO, Mădălin ROŞU a explicat că este necesară ca urmare a creşterii numărului de fraude din domeniu, acestea fiind estimate la 15% din totalul despăgubirilor plătite.
Mădălin ROŞU a precizat că urmează ca proiectul să fie prezentat Consiliului Director al UNSAR în vederea aprobării sau respingerii, stabilirea condiţiilor de cooperare între companii, dar şi stabilirea formatului de protocol necesar (dacă va fi necesar).
Estimăm că implementarea se va face la sfârşitul lui 2014, a subliniat oficialul UNSAR.
Conform studiilor, 3% din daunele plătite la nivel european sunt fraude. Acest procent poate afecta orice piaţă, iar piaţa auto din România este a doua ca dimensiuni din ECE după cea a Poloniei, a declarat Leetha SPYROPOULOU, International Sales Manager, FRISS. Trebuie conştientizat acest lucru şi trebuie implementat, la nivelul asigurătorilor, un sistem de monitorizare, pentru a putea rămâne competitivi, a adăugat reprezentantul FRISS.

Atitudinea reasigurătorilor, strâns legată de profitabilitatea pe auto

Profitabilitatea sau, mai bine spus, lipsa acesteia, precum şi nivelul scăzut de predictibilitate privind despăgubirile pentru vătămări corporale au întâmpinat reticenţă din partea marilor reasigurători globali.
MUNICH Re a părăsit România în 2001, dar a revenit în 2005. Motivul plecării: au spus că nu pot face profit în România. La revenire, MUNICH Re a afirmat că activitatea pe auto va fi condiţionată strict de o politică sănătoasă de subscriere şi o gestionare corectă a daunelor, a explicat Richard NATHSCHLAEGER, Managing Director, AUDATEX Austria.
Într-adevăr, pe piaţa de asigurări din România, mulţi reasigurători de talie internaţională s-au retras de pe liniile neprofitabile, în special RCA, exemplele cele mai concrete fiind HANNOVER Re sau SCOR. Îmi este teamă că, dacă mai persistă foarte mult această presiune asupra pieţei auto, ne vom trezi că vor mai pleca câţiva reasigurători şi asigurători, în special în zona celor cu experienţă internaţională, a punctat Sorin GRECEANU, Director General, Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii.
Vorbind despre subscriere pe auto şi prevenţia daunelor, la un calcul simplu bazat pe datele oficiale, în medie, o companie de asigurări pierde 15 mii euro pe zi. Este foarte mult. Asigurătorul trebuie să facă business, trebuie să aibă profit, nu pierderi, a declarat Maria BOGHIAN, Director de Dezvoltare, ASISOFT.

Riscul tehnic al maşinii şi profilul de risc al şoferului – noile tendinţe în creşterea profitabilităţii

Tarifarea RCA se va baza, în viitor, pe modele individualizate - practic va exista un profil de risc personalizat, nu cum este în prezent - pe profilul de risc bazat pe comportamentul unui grup, a subliniat Richard NATHSCHLAEGER.
Totodată, una dintre schimbările care se vor produce la nivelul pieţei auto a UE este dată de e-call. Toate maşinile vândute începând cu 2015 va trebui să fie dotate cu sisteme de comunicare care să furnizeze un set minim de date - de identificare, tipul coliziunii dacă aceasta a avut loc sau de dinamica accidentului, a continuat reprezentantul AUDATEX.
Noile schimbări din piaţa auto vor avea, aşadar, şi un efect benefic asupra pieţei de asigurări, majoritatea producătorilor auto încercând să diminueze numărul de accidente prin integrarea pe automobile a unor sisteme de siguranţă din ce în ce mai avansate.
De asemenea, printre soluţiile de prevenire a pierderilor pe asigurările auto, se numără şi faptul că asigurătorul poate vedea de la început dacă asigurarea RCA sau CASCO pe care o vinde este potrivită pentru clientul său, conform unor parametri foarte exacţi, în baza datelor tehnice oficiale ale fiecărui autovehicul, potrivit lui Sorin IACOB, Director General, EUROTAX.
EUROTAX a realizat un algoritm propriu, astfel încât fiecărei maşini îi poate fi atribuită o clasă de risc în funcţie de specificaţii. De ce? În cazul unei maşini asigurate RCA, nu putem determina ce maşină poate lovi, dar putem calcula exact cât de tare o poate lovi. Poate fi determinată energia pe care maşina asigurată o poate dezvolta când loveşte alt vehicul.
Prin urmare, asigurătorii trebuie să profite de mijloacele existente, astfel încât să asigure eficient maşinile, ştiind de la început gradul de risc al fiecăreia. Profilul de risc al soferului, precum şi riscul tehnic al maşini sunt elemente ce pot ajuta la sporirea profitabilităţii în piaţa de asigurări auto.

Cum privesc asigurătorii proiectul CEETAR?

Proiectul CEETAR - Corpul Experţilor şi Evaluatorilor Tehnici Auto din România a fost înregistrat la Senat pentru dezbatere publică în dată de 10 aprilie 2014, iar în data de 9 mai 2014 a primit avizul Consiliului Legislativ. Conform acestuia, toate vehiculele avariate, indiferent de cauza şi natura pagubei, ar trebui evaluate de experţi şi evaluatori tehnici autorizaţi, membri ai CEETAR, care să dispună ulterior soluţiile tehnice pentru repararea lor.
Prin urmare, acesta a fost un subiect mult discutat în cadrul Conferinţei Asigurărilor Auto din cadrul FIAR. Vedeţi mai jos care sunt opiniile experţilor din domeniu.

În nicio ţară din Uniunea Europeană (UE) nu există un astfel de corp de experţi unde terţul păgubit să fie obligat să-şi facă o constatare.
În alte ţări, o persoană poate alege să se ducă la asigurător să-şi facă acea constatare prin experţii angajaţi de companie sau prin experţi
independenţi.
Pot fi externalizate foarte multe lucruri, dar nu responsabilitatea.

Sorin GRECEANU,Director General, FPVS

Această piaţă este super-over-extra reglementată. Nu se mai poate respira. Această propunere este un instrument de siluire. Să lăsăm piaţa liberă într-o societate liberă şi democratică. Nimeni, în afară de justiţie, nu poate să intervină şi să hotărască cine, ce, cum şi cât să plătească.

Ionel DIMA Vicepreşedinte AVUS Group

Ceea ce stabileşte acel expert va fi obligatoriu pentru societatea de asigurare, ceea ce el hotărăşte nu va putea fi desfiinţat decât de instanţa de judecată.
Externalizarea trebuie să rămână la latitudinea asigurătorului pentru că el răspunde în faţa autorităţii.

Ioan MATEI Director Juridic B.A.A.R.

Cine va răspunde de modul de lichidare a daunei? Contractul este între mine, asigurător, şi client. Rămân la opinia că indiferent de cine intervine - angajatul meu sau o firmă cu care am contract - eu sunt singurul care răspunde în faţa clientului.

Cristian CONSTANTINESCU
Specialist

Companii specializate de regularizare/lichidare daune există în majoritatea ţărilor, sunt folosite de asigurători de la caz la caz, dar pe principii concurenţiale, serioase, în baza ofertei, şi sunt negociaţi termenii şi condiţiile.
Deşi ne îndreptăm către viitor, se pare că începem să facem paşi uşor înapoi.

Mădălin ROŞU Responsabil Secţiunea Asigurări Auto UNSAR

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Un an al proiectelor strategice pe segmentul auto).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!