Asigurări
Vârsta a doua a asigurărilor CASCO
Autor:Mihai CRĂCEA
Luni, 03 Februarie 2014
Parc auto România - 2013

Segmentul CASCO rămâne în continuare unul prea important pentru a fi lăsat în paragină, în condiţiile în care dezvoltarea unor clase alternative de asigurări care să compenseze încasările pe CASCO pare, cel puţin în acest moment, puţin probabilă. Dar, atât timp cât vânzările de mâini noi se afla într-un continuu declin, ce pot face asigurătorii să se adapteze unui parc auto tot mai îmbătrânit?

Segmentul CASCO a înregistrat în ultimii ani o scădere a veniturilor din prime, dublată de o deterioarare a ratei daunei şi, implicit, a ratei combinate. Atfel, în doar 4 ani (2009-2012), primele brute subscrise pe CASCO s-au redus cu 46% şi, cum în primele 11 luni ale anului 2013 piaţa a înregistrat un minus de 8,4%, concluzia evidentă este că, pe parcursul a 5 ani, segmentul CASCO s-a redus la jumătate.
Motivele care au stat la baza acestei tendinţe sunt îmbătrânirea parcului auto (scăderea numărului de maşini noi vândute şi importul de maşini SH din ce în ce mai vechi), scăderea pieţei de leasing financiar, dar şi o competiţie foarte acerbă pe preţ între jucătorii din piaţa de asigurări.

Nu ne-am propus ţinte de vânzări ambiţioase pe acest segment. Până la urma clientul roman cu auto mai vechi de 10 ani rareori doreşte să se asigure CASCO. Am creat această oportunitate, în special, pentru clienţii noştri care doresc să continue parteneriatul cu noi.

Răzvan POPESCU Director Asigurări Generale Retail şi IMM
GENERALI România

2013 - al şaselea an consecutiv de scădere a vânzărilor de maşini noi

Evoluţia pieţei auto indică faptul că perspectivele segmentului CASCO, unul propulsat de vânzările de vehivcule noi, nu sunt îmbucurătoare, de vreme ce anul 2013 a fost al şaselea an consecutiv de scădere în ceea ce priveşte vânzările de maşini noi. De altfel, peste 75% dintre maşinile noi au fost achiziţionate de instituţii şi companii.
În paralel, importurile de maşini second-hand au crescut cu aproximativ 50.000 de unităţi faţă de 2012.

4,73% creşterea parcului auto din România în 2013

Ce pot face însă asigurătorii să elimine dependenţa CASCO de vânzările de maşini noi?

La prima vedere, răspunsul ar fi să îşi adapteze produsele la realităţile din piaţă, ceea ce unii jucători au început deja să facă.
Vestea bună este că, parcul auto din România este în uşoară creştere de la an la an, deci există, cel puţin în teorie, un număr mai mare de potenţiali clienţi. Statisticile arată că, la finele lui 2013, parcul auto a ajuns la aproximativ 5,98 milioane de vehicule, în creştere cu 4,73% faţă de anul 2012, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Dintre acestea, 4,69 milioane sunt autoturisme.
Vestea proastă este că mai mult de jumătate din autoturismele înmatriculate au peste 10 ani vechime. Conform statisticilor DRPCIV, circa două milioane de autoturisme sunt mai noi de 10 ani, în timp ce restul, de 2,68 milioane, au mai mult de 10 ani de la data fabricaţiei. Mai mult decât atât, 2,21 milioane depăşesc chiar şi 12 ani, vechime la care, până nu demult, obţinerea unei asigurări facultative CASCO devenea dificilă.

Soluţiile de asigurare existente acum în piaţă pentru maşinile de peste 10 ani oferă aceleaşi posibilităţi de acoperire ca şi în cazul celor ce nu depăşesc această vechime. Cotele sunt în general în intervalul a 6-12% (variind în funcţie de vehicul şi datele proprietarului), dar sumele asigurate sunt în general destul de mici din cauza procentului mare de uzură.

Victor ŞRAER, Director General, OTTO Broker

Ce soluţii există în piaţă?

Prin urmare, dacă în anii anteriori, vechimea maximă pentru primirea în asigurare a unui vechicul era de până la 10 ani, soluţiile de asigurare existente acum în piaţă pentru maşinile ce depăşesc această vechime oferă aceleaşi posibilităţi de acoperire ca şi în cazul celor mai noi. Cotele sunt în general în intervalul 6-12% (variind în funcţie de vehicul şi datele proprietarului), dar sumele asigurate sunt în general destul de mici din cauza procentului mare de uzură, a explicat Victor ŞRAER, Director General, OTTO Broker.
GENERALI România se număra printre companiile care au propus diferite soluţii de asigurare pentru autovehiculele mai vechi. Clienţilor noştri le-am extins posibilitatea de a prelungi asigurarea CASCO până la momentul în care maşina ajunge la o vechime de 12 ani şi, ulterior, chiar şi până la 14 ani, în anumite condiţii, a afirmat Răzvan POPESCU, Director Asigurări Generale Retail şi IMM, GENERALI România.

În portofoliul CARPATICA Asig sunt două produse CASCO lansate anul trecut, ca răspuns la condiţiile de scădere accelerată a pieţei CASCO. Ambele poliţe se adresează maşinilor cu o vechime de până la 12 ani. Astfel de produse sunt necesare în piaţa de asigurări, încă puternic lovită de diminuarea leasingului, care se va resimţi probabil şi în 2014.

Ina CRUDU Director General CARPATICA Asig

Principala dilema – profitabilitatea asigurării maşinilor vechi

Pentru a ne da seama de potenţialul acestei pieţe, mai întâi este nevoie de o privire de ansamblu asupra segmentului CASCO. Rata daunei înregistrată la nivel de piaţă a crescut constant, aceasta ajungând la finalul anului 2012 la 93%, generând o rata combinată de 128%.
Profitabilitatea business-ului, este semnificativ determinată de frecvenţa ridicată a daunelor, generată de vânzarea cu precădere a poliţelor fără franşiză minimă. Aceasta arată că, în România, poliţa CASCO este achiziţionată mai degrabă pentru a permite cozmetizari şi mai puţin pentru protecţia oferită în cazul unor daune semnificative, care afectează în mod real bugetul clientului, a afirmat Răzvan POPESCU.
Cu toate acestea, cererea pentru astfel de produse îşi face simţită prezenţa, astfel încât 6,24% din cererile de ofertă pentru poliţele CASCO primite online anul trecut pe site-ul OTTO Broker au fost pentru maşini mai vechi de 10 ani.
Pe de altă parte, din păcate, sunt foarte puţine produse de asigurare de acest fel care încearcă să se adapteze cu adevărat specificului maşinilor mai vechi. De asemenea, opţiunile pe care le-au lansat asiguratorii, în special cele care prevăd depsagubiri cu piese after-market nu s-au bucurat de un foarte mare succes, a subliniat Victor ŞRAER.
O variantă de reparaţie care este posibilă, cel puţin la nivel teoretic, în practică este ignorată în mecanismul de despăgubire CASCO pentru maşinile vechi: cea a reparaţiei în regie proprie. Aici noi credem că s-ar putea reduce semnificativ costurile suportate de asigurător, iar viteza de despăgubire ar putea creşte. Totodată, această procedură va spori nivelul de satisfacţie al clienţilor şi, de aceea, vedem utilă o adaptare a produselor CASCO în acest sens, este, in opinia lui Victor ŞRAER, o posibilă soluţie pentru dezvoltarea acestui segment.

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Vârsta a doua a asigurărilor CASCO).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!