Interviu
Violeta CIUREL, Preşedinte, AXA România

După aproape un deceniu de aşteptare, grupul AXA a intrat pe piaţa românească prin preluarea companiei OMNIASIG Life. Printr-o mişcare surprinzătoare, la începutul lunii septembrie, Violeta CIUREL, una dintre cele mai respectate personalităţi din piaţă, a fost desemnată responsabilă de afacerile gigantului AXA în România. Vă invităm să descoperiţi cum plănuieşte Violeta CIUREL să atace piaţa...

PRIMM: Aţi clădit în România o companie de succes de la zero, aţi ocupat funcţii importante în cadrul grupului ING în Olanda, iar acum aţi acceptat o nouă provocare “acasă”, în ţara noastră. Care vă sunt planurile de viitor?

Violeta CIUREL: Am constatat, atât din presă, cât şi din conversaţiile cu colegi sau prieteni, o mare surprindere din partea tuturor că am revenit. Însă nici eu, nici familia mea nu am avut intenţia de a rămâne definitiv în altă ţară, am plecat temporar, şi deci în ideea clară de a ne reîntoarce.

Asigurările reprezintă un domeniu de care m-am legat foarte puternic în cei peste 20 de ani, atât în plan teoretic, în plan didactic, cât şi în plan practic. Am avut experienţă în Romania şi în Olanda, cu diverse responsabilităţi, cu o deschidere naţională, europeană şi internaţională extraordinară – atât din punct de vedere al relaţiilor cu guverne naţionale, cu Comisia Europeană, cu comisii şi instituţii şi organizaţii internaţionale din Statele Unite sau din alte continente, din alte ţări, cat şi sub aspectul business-ului, pentru că am avut o expunere destul de mare, în special în ţările Europei Centrale şi de Est, în ultimul meu proiect de care m-am ocupat înainte de a mă întoarce în România.

Am fost întotdeauna convinsă că, în orice activitate pe care o desfăşori, este bine să contribui cât de mult poţi pentru ridicarea standardelor, pentru dezvoltarea profesională a oamenilor şi pentru creşterea domeniului asigurărilor. Este şi cazul pieţei asigurărilor, la dezvoltarea căreia cred că pot în continuare să contribui în perioada care urmează.

Sigur că, în momentul de faţă, condiţiile economice nu sunt cele mai favorabile, însă important este să priveşti cu încredere şi să gândeşti că asigurările de viaţă au un potenţial mare în România si, oricum, aceste tipuri de produse au dificultăţi în a fi vândute clienţilor în orice perioadă şi în orice piaţă. Să nu ne imaginam că, dacă economiile sunt mai dezvoltate sau oamenii înţeleg mai bine avantajele şi necesitatea asigurărilor de viaţă în pieţele mature, acestea se pot vinde mai uşor. Este o imagine total falsă, iar dificultăţi, din nenumărate motive, există peste tot.

De aceea, eu privesc această perioadă de criză ca fiind o oportunitate pentru asigurările de viaţă. Oamenii trebuie să realizeze, mai ales având în vedere toate câte s-au întâmplat în ultimii doi ani, deficitele bugetelor de asigurări sociale, că nevoia de protecţie este reală şi ea trebuie acoperită, pentru fiecare individ, pentru fiecare familie, pentru fiecare comunitate, iar asigurările de viaţă tocmai asta fac: acoperă aceste nevoi şi acum este momentul ca societăţile de asigurări să vină către client în acoperirea acestora.

Planurile mele presupun continuarea eforturilor de dezvoltare a pieţei. Compania AXA, care a avut o intrare foarte recentă în piaţa românească, este una dintre cele mai mari companii de asigurări la nivel european şi la nivel global, cu activităţi pe toate continentele; ea a descoperit potenţialul zonei din Europa Centrală şi de Est, în mod deosebit cel al României, unde piaţa se va dezvolta, cu siguranţă, în viitor – mai repede sau mai lent, rămâne de văzut.

Cert este însă că AXA este hotărâtă să investească masiv în piaţa românească, să dezvolte un business sustenabil şi de calitate în domeniul asigurărilor de viaţă şi sănătate, în concordanţă cu strategia pe care o are în Europa Centrala şi de Est, şi în mod deosebit, mai recent, în ţara noastră. Intenţia este de a dezvolta mai multe produse individuale şi de grup, canale de distributie, de a oferi clienţilor produsele şi serviciile de care au nevoie, la un standard şi la o calitate foarte ridicate. Eu ma oblig personal în faţa clienţilor români că acest lucru se va întâmpla cât mai repede posibil.

 

PRIMM: Către ce categorii de produse se va orienta preponderent activitatea AXA? Veţi merge pe produsele tradiţionale sau veţi miza şi pe dorinţa clienţilor de acumulare, de economisire?

Violeta CIUREL: În perspectivă, dorim să ne extindem foarte mult gama de produse. În momentul de faţă, există în portofoliul companiei numai produse tradiţionale, de protecţie şi asigurări de sănătate, dar vom veni cu produse noi foarte repede. Noi intenţionăm ca, din toate punctele de vedere, dezvoltarea companiei să fie cât mai rapida şi vom avea o campanie puternică de re-branding, în care să transmitem valorile grupului, care se potrivesc şi se calează foarte bine şi pe piaţa românească. Dorim redefinirea standardelor pe această piaţă si, desigur, vrem să dezvoltăm o reţea de distribuţie capabilă să ofere cu profesionalism produse şi servicii de calitate clienţilor din piaţa românească.

 

PRIMM: Reţelele de distribuţie sunt, cel puţin în asigurările de viaţă, absolut esenţiale, mai ales pentru calitatea actului de vânzare. În prezent, au loc o serie de schimbări în piaţă legate de profesionalizarea agenţilor, schimbări care vor avea un impact pozitiv asupra forţei de vânzare din asigurări. Cum comentaţi acest subiect?

Violeta CIUREL: Cred că este un lucru extrem de pozitiv şi foarte necesar. În foarte multe ţări există standarde de profesionalism, referitoare la profesionalizarea agenţilor şi brokerilor care vând asigurări în fiecare piaţă; ele sunt foarte stricte şi clar urmărite, cu evaluări anuale, cu recalificări, cu actualizări de cunoştinţe. Părerea mea este că astfel de standarde sunt absolut necesare şi pentru piaţa românească de asigurări, dacă vrem să progresăm. Nu este vorba numai de faptul că trebuie să creştem nivelul calitativ al pieţei, dar este totodată extrem de important pentru client ca ofertele financiare să le fie prezentate de specialişti în domeniu. Acesta nu are încă toate cunoştinţele şi nivelul de înţelegere suficient de ridicat pentru a pătrunde toate detaliile tehnice şi financiare ale produselor oferite – şi nu este vorba doar despre clientul român, ci este o afirmaţie pe care o fac asupra clienţilor în asigurări din orice ţară.

Autorizarea agenţilor vine ca o necesitate, pentru a fi siguri că cei cărora le oferim produsele de asigurări de viaţă înţeleg foarte bine produsele pe care le cumpără. De aceea, un rol important al agenţilor/brokerilor este şi cel de educare a pieţei, căci ei sunt interfaţa directă şi reflectă calitatea şi seriozitatea companiei pe care o reprezintă.

În acelaşi timp, aspectul pe care l-aţi menţionat se leagă foarte mult şi de ideea de protecţie a consumatorului. România va adera la toate reglementările europene, privind partea de protecţie a consumatorului, care este de o importanţă covârşitoare la nivelul Comisiei Europene - există programe cu finanţare guvernamentală pentru educarea financiară a populaţiei, şi acestea vor începe chiar din perioada preşcolară sau şcolară, pentru că e destul de târziu să începi să o faci când oamenii sunt la vârsta maturităţii sau se apropie de vârsta de pensionare; oamenii trebuie să înţeleagă, să îşi facă economii, să accepte şi să pătrundă sensul protectiei încă din tinereţe. Aceasta este o modalitate de a dezvolta piaţa şi de a crea ceva de calitate, în special pentru client. Mă bazez pe faptul că tot ceea ce va urma în domeniul reglementărilor în asigurări de la noi din ţară va continua să se orienteze pe protecţia clientului. Acesta este şi rolul Comisiei de Supraveghere, în fiecare ţară, să asigure protecţia clientului, sub toate aspectele.

 

PRIMM: Unul dintre primii paşi care ar trebui făcuţi pentru a proteja clientul este acela de a-l informa cât mai bine. Ce demersuri credeţi că ar fi potrivite în prezent, pentru a face mai cunoscut şi mai bine înţeles domeniul asigurărilor de viaţă?

Violeta CIUREL: În primul rând, cred că un rol foarte important revine mass-mediei. În al doilea rând, deşi cel puţin la fel de importantă, este necesitatea ca guvernanţii noştri să înţeleagă acest lucru şi să ofere programe la nivel naţional, finanţate din bugetul Guvernului sau al Comisiei de Supraveghere, al Parlamentului - fonduri publice sau fonduri ale Comisiei de Supraveghere -, pentru că în acest fel se pot evita multe litigii, probleme, situaţii neplăcute pentru client şi pentru asigurători. Nu cred că este posibil ca o singură companie să se ocupe de educarea întregii pieţe, însă fiecare poate contribui şi, mai mult, este rolul şi datoria fiecărei companii să o facă.

Îmi aduc aminte de astfel de programe pe care le iniţiasem în România cu câţiva ani în urmă, prin intermediul Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare, şi sper ca acest demers să continue. Important este ca toate societăţile din piaţă să puna umărul împreună. Ceea ce vreau însă să menţionez foarte clar este că, după părerea mea, nu este vorba de “un interes” al companiilor de asigurare, ci este un interes social şi naţional. Deci şi Guvernul trebuie să se implice în acest proces.

Aş mai adăuga că, în afară de partea de informare şi de educare, deductibilitatea financiară a primelor de asigurare pentru asigurările de viaţă ar fi un pas minim firesc - şi nu cred că necesită prea multe explicaţii. Dacă ne uităm la ce se întâmplă în ţară cu pensiile, cu reducerile de salarii în sectorul bugetar, cu restructurările companiilor private, cu creşterea şomajului, Guvernul şi Parlamentul trebuie să aibă înţelepciunea să adopte anumite măsuri care să stimuleze economiile private – pentru că bugetul de stat nu va mai putea face faţă, fiind deja într-o situaţie precară sub aspectul asigurărilor sociale, al asigurărilor de sănătate - şi să sprijine dezvoltarea acestor sectoare în domeniul privat. Fără această cooperare, este foarte greu să îşi imaginezi că numai efortul companiilor de asigurare va putea fi încununat cu succes.

 

PRIMM: Este un moment în care se apropie din ce în ce mai mult implementarea măsurilor legate de Solvency II. Lucrurile nu sunt simple nici chiar pentru pieţele mature din restul Europei. Sunt companiile româneşti capabile să se alinieze la cerinţe?

Violeta CIUREL: Dacă nu vor fi capabile, nu vor putea funcţiona, deci nu există cale de mijloc. Reglementările privind Solvency II se vor aplica companiilor mari, care au peste un anumit nivel al veniturilor anuale. Deci, cele foarte mici nu vor fi afectate de aceste reglementări. Iar companiile care vor intra sub incidenţa acestei reglementări vor trebui să se adapteze, să folosească formulele agreate pentru calculul nivelului de capital – calcul extrem de complex. Se folosesc mii de formule pentru a calcula nivelul capitalului, în raport cu riscurile asumate.

În momentul de faţă, reglementările Solvency I sunt foarte simple din punct de vedere al calculării nivelului de capital. Solvency II ia în calcul toate riscurile, la nivel de companie: şi riscul de investitii, şi celelalte riscuri aferente. Prin urmare, sunt folosite mult mai multe metode şi formule de calcul, nivelul capitalului se va revizui şi se vor face raportări periodice la Comisia de Supraveghere. Este extrem de important ca supraveghetorul să se asigure că toate companiile care cad sub incidenţa Solvency II vor avea în orice moment solvabilitatea necesară pentru a face faţă obligaţiilor pe care le au. Deci, în funcţie de tipul de risc pe care îl are o companie, ştie fiecare cât îşi poate permite sau cât mai are nevoie să o completeze la capital - sigur, rezultă din toate calculele de care am menţionat. Poate că unele companii sunt supracapitalizate, după criteriile Solvency II, pot fi subcapitalizate, şi atunci ele vor trebui să vină cu capital în plus. Depinde de fiecare companie, de structura portofoliului, de tipurile de risc, de riscul investiţional, de riscurile asigurate, de riscurile actuariale, e vorba de mortalitate, morbiditate, longevitate, de structura şi de tipurile de produse pe care le oferă.

 

PRIMM: Regiunea Europei Centrale şi de Est era considerată o mină de aur pentru asigurări, însă ţările noastre au fost lovite foarte puternic de criză şi au resimţit din plin efectele ei. Îşi mai menţine zona, în aceste condiţii, caracterul de atractivitate?

Violeta CIUREL: Eu cred că sunt în continuare o mină de aur, numai că în prezent se “face o pauză” – dacă este să ne exprimăm metaforic -, în sensul în care ritmul evoluţiei în Europa Centrală şi de Est a încetinit extrem de mult. Este evident însă că aceasta este singura zonă din Europa cu potenţial de creştere, indiferent dacă îşi va relua creşterea mâine sau peste 2 ani, sau peste 5 ani.

În ţările mature, creşterea este foarte dificilă prin creşterea organică: piaţa este la un nivel înalt de dezvoltare, aproape toată lumea are asigurări, cultura asigurărilor este foarte puternică. Companiile care vor sa crească în pieţele mature cresc prin achiziţii, ca opţiune viabilă dar costisitoare.

Daca observaţi, şi în piaţa românească, tendinţa este aceeaşi. Au avut loc multe fuziuni, achiziţii în ultimii ani, tendinţa de concentrare în aceste pieţe a crescut mult şi peisajul pieţei s-a modificat în mod semnificativ. Desigur că atât Consiliul Concurenţei, cât şi Comisia de Supraveghere veghează pentru a nu se crea anumite monopoluri în domeniu şi impiedică orice ar putea afecta concurenţa loială şi ar fi împotriva principiilor de funcţionare a Uniunii Europene.

Situaţia se va schimba în viitor şi lucrurile nu vor fi negative la nesfârşit.

De aceea am avut curajul să încep ceva aproape de la zero, cu AXA. Companiile mari, AXA în mod deosebit, n-ar intra pe această piaţă dacă n-ar avea convingerea că există potenţial şi că se poate face ceva deosebit în această piaţă. Nimeni nu vine doar de plăcerea de a mai bifa pe harta globală a grupului încă o ţară, ci pentru că este convins că există potenţial, că piaţa va creşte în continuare. Chiar dacă, uitându-ne la procente, ritmul de creştere în România a fost mare în domeniul asigurărilor, datele absolute sunt total nesemnificative la nivel de piaţă, dacă e să le comparăm cu alte ţări. Însă aceasta înseamna tocmai că putem să creştem, am dovedit-o şi vom creste şi mai mult. Gradul de penetrare a asigurărilor la nivel european este de puţin peste 7% - noi mai avem de făcut o cale destul de lungă până să atingem acest nivel.

Cert este însă că AXA este hotărâtă să investească masiv în piaţa românească, să dezvolte un business sustenabil şi de calitate în domeniul asigurărilor de viaţă şi sănătate, în concordanţă cu strategia pe care o are în Europa Centrală şi de Est, şi în mod deosebit, mai recent, în ţara noastră.


Eu privesc această perioadă de criză ca fiind o oportunitate pentru asigurările de viaţă.  Acum este momentul ca societăţile de asigurări să vină către client şi să-l ajute să-şi evalueze nevoia reală de protecţie şi să găsească soluţii de acoperire a acesteia.


AXA n-ar fi intrat pe această piaţă dacă n-ar avea convingerea că există potenţial şi că se poate face ceva deosebit.

 

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Violeta CIUREL, Preşedinte, AXA România).
Comentarii la acest articol
Adrian a scris:
Duminica, 22 Mai 2011

Violeta Ciurel este un nume atat de "greu" in domeniu, incat am fost total (si placut) surprins de numirea ei in cadrul companiei AXA in Romania. Este incontestabila valoarea, ramane de vazut cat de mult se vor adapta oamenii din jurul sau la standardele ei si ale AXA. Oriunde mergi in lume, vezi cu ochiul liber amploarea fenomenului AXA. Oricine a avut contact cu asigurarile in Romania, stie ce inseamna Violeta Ciurel. Toate imaginile,insa, se schimba la granitele Romaniei. Ce sa zic... Am incredere ca va fi o reusita (grea provocare!). Bafta Violeta ! Bafta AXA!

Nicoleta a scris:
Marti, 07 Decembrie 2010

Nu stiu cum te vei descurca in noul job pe care il ai. Una era postul de la ING Romania, piata asigurarilor era virgina. ING a picat rau, noroc de ajutorul dat de guvernul olandez(10 mild euro). In momentul de fata piata asigurarilor a cam ajuns la maturitate si in tara noastra. Piata e cam "inchisa" fiindca asiguratorii principali au acaparat si piata pensiilor private. Oricum iti doresc succes !!! PS. Omul pe care l-am apreciat enorm de la ING e Radu Vasilescu.

Gabriela Stefan a scris:
Miercuri, 27 Octombrie 2010

Avand in vedere calitatile si experienta dovedita a doamnei Ciurel in acest domeniu trag speranta ca piata asigurarilor de viata se v-a revigora. Am avut onoarea sa o cunosc personal in urma cu 5ani cand am vizitat sediul ING din Amsterdam si pot spune ca in urma acelei intalniri sensul vietii mele s-a schimbat.Realizarile doamnei Ciurel in acest domeniu pe piata romaneasca sunt dovada vie ca atunci cand iti doresti cu ardoare ceva poti sa-ti realizezi planurile si visurile.Mult succes! Cu stima, Gabriela Stefan

Branzei Nelu a scris:
Miercuri, 27 Octombrie 2010

...Doamna Ciurel este cu adevarat o valoare, a ridicat foarte mult stacheta asigurarilor de viata si asta nu numai in Romania...ramane de vazut ce fac olandezii de la ING pe aceasta linie...oricum au un concurent serios!


Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!