Special
Zece motive să fiți ...Lean
Autor:Ion TEOHARI IASSC, Accredited Training  Associate, Aurelian Dorin IUSCU, Managing Partner Business Future Solutions
Marti, 07 Iunie 2016

Lean este o metodologie care a evoluat de-a lungul timpului de la un set de principii de organizare a proceselor de producție la o adevărată cultură organizațională,  și care urmărește crearea de valoare pentru client, simultan cu reducerea costurilor, scurtarea ciclurilor proceselor și îmbunătățirea calității, prin eliminarea totală a risipei. 
Iată zece motive la care să reflectați și care să vă îndemne să luați în considerare o inițiativă Lean în cel mai scurt timp:

  •  1. Poate că vreți să știți ce înseamnă în mod real valoare și calitate din perspectiva clienților dumneavoastră. De cele mai multe ori credeți că știți, că până la urmă clienții vor trebui să ia ce li se dă sau că,  oricum,  nu pot pricepe prea multe subtilități. Care o fi diferența între așteptările clienților și realizările dumneavoastră? Oare le furnizați exact ceea ce vor? O fi oare loc de îmbunătățire? 
  •  2. Poate că nu toate activitățile se desfășoară într-o succesiune logică, poate că aveți redundanțe, suprapuneri, fluxuri de informații, oameni și materiale nu tocmai bine puse la punct. Poate că există costuri ascunse.
  •  3. Poate unele activități au sens și răspund la nevoi și cerințe reale, ale clienților sau ale autorităților. Dar poate că există și activități pe care le faceți din inerție, rutină, comoditate, aiureli care au devenit obișnuință zilnică și pe care nici nu le mai percepeți ca fiind ceea ce sunt de fapt: risipe. 
  •  4. Poate că nu toate stocurile sunt la nivel optim, poate nu toate resursele sunt utilizate echilibrat, poate că,   în timp ce unii nu își mai văd capul de treabă,   alții sunt în mod absolut oficial foarte relaxați.
  •  5. Poate că există un echilibru benefic între nevoia firească de a răspunde la nivel maxim cerințelor clienților și imperativul de profit din ce în ce mai mare al oricărei organizații. Dacă nu puteți mări prețurile, nu cumva puteți umbla la costuri pentru profit mai mare? Ba da, dar nu la costurile cu cafeaua și hârtia igienică.
  • 6. Poate că aveți volume uriașe de date, dar oare măsurați ce trebuie, unde trebuie și când trebuie? De fapt, întrebarea fundamentală este cine stabilește și în funcție de ce criterii ce, unde și când trebuie măsurători.
  • 7. Poate că ar fi foarte multe idei de optimizare, îmbunătățire, eliminare a risipei, pe care oamenii le au dar pe care nu le exprimă pentru că nu există nici cultura organizațională și nici motivarea individuală pentru asta. 
  • 8. Poate  începe să devină evident că inițiativele de îmbunătățire de genul proiectelor Lean costă o dată dar aduc beneficii pe termen lung. Încercați să faceți o estimare, pornind de la economii de 30%, să vedeți cât vă costă dacă începeți o inițiativă Lean, dar și cât vă costă, pe următorii ani, dacă NU începeți.
  •  9. Poate că nu prudența sau mult trâmbițata lipsă de timp împiedică lansarea unor inițiative de optimizare, ci rezistența la schimbare, conservatorismul, comoditatea, obtuzitatea combinată cu orgoliul. E important să faci primul pas, dar dacă îl faci după ce competitorii au făcut deja o mie de pași, s-ar putea să fie prea târziu.
  • 10. Poate că nu întâmplător nucleul principiilor Lean a fost consolidat și dezvoltat de japonezi, după al doilea război mondial, având o contribuție majoră la ”miracolul japonez”. Este adevărat că nu este suficient să importăm doar sistemul, ne-ar trebui și ceva japonezi, dar merită încercat.

Dacă aveți răspunsuri juste și documentate la cele de mai sus și,   totodată,   nici  un semn de îndoială cu privire la eficiența și eficacitatea activităților proprii, felicitări și somn Lean. Dacă însă vi se pare că ar fi ceva cu metodologia asta și că ar fi momentul să începeți un proiect, bună dimineața și bine ați venit!
 

Metodologiile Lean și Six Sigma au demonstrat de-a lungul ultimelor trei decenii că este posibilă o îmbunătățire substanțială a costurilor, calității serviciilor sau de respectare a termenelor de livrare prin concentrarea asupra performanțelor proceselor. 
Six Sigma este o metodă focalizată pe reducerea variației și de creștere a randamentului proceselor cu ajutorul instrumentelor și tehnicilor statistice, deciziile fiind luate pe baza datelor disponibile şi a faptelor observate.
Indiferent de domeniul de activitate (producție, inginerie, servicii, piețe financiare) metodologia Lean propune reducerea pierderilor și îmbunătățirea fluxurilor, obiectivul fiind de stabilizare și de desfășurare în flux continuu a tuturor proceselor.
Lean și Six Sigma au preluat ierarhia consultanților după modelul artelor marțiale, culoarea centurii determinând nivelul de expertiză: Yellow Belt, Green Belt, Black Belt. 
 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Zece motive să fiți ...Lean).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!