Pensii
ZIUA PENSIILOR PRIVATE: Perspective şi priorităţi
Autor: Daniela GHEȚU
Ioan VREME, CEO, GENERALI Pensii
Cristian ROŞU, Director General, CSSPP
David PUNTER, Principal Consultant, ORACLE, UK
Crinu ANDĂNUŢ, CEO, ALLIANZ-ŢIRIAC Pensii Private
Marius RAŢIU, CEO, AEGON Pensii Private
Mihai COCA-COZMA, CEO, ALICO Pensii
Rozaura STĂNESCU, CEO, BRD Pensii
George COATS, Analist financiar, UK
Ion DUMITRU, Director General, CNPP
Adriana PANCIU, CEO, Media XPRIMM
Daniela GHEŢU, Director Editorial, Publicaţiile PRIMM
Mihai BOBOCEA, Secretar General, APAPR

Reuniunea anuală de primăvară a profesioniştilor din pensiile private a avut loc în acest an în 23 mai, în Sala Prinţul Dimitrie Ghica a Cazinoului din Sinaia. Pentru a şasea oară, specialişti de marcă ai domeniului, reprezentanţi de top ai autorităţii de supraveghere, ai Casei Naţionale de Pensii Publice şi ai ministerelor interesate, precum şi oaspeţi de peste hotare au discutat despre evoluţiile înregistrate în sectorul pensiilor - publice şi private -, din România şi din întreaga Europă, sub genericul “Pensiile private – ce urmează?”.



Ne reîntâlnim la Sinaia, la FIAR, cu bucuria şi cu mândria că acest eveniment, Ziua Pensiilor Private, este unul românesc, că el aduce întotdeauna o participare interesantă şi reale oportunităţi de comunicare. Ediţia din acest an a prilejuit discuţii extrem de interesante şi utile. Dincolo de acest aspect însă, ne bucurăm că atât piaţa pensiilor, cât şi evenimentele ei tradiţionale au trecut cu bine peste perioada de criză, adaptându-se eficient şi evoluând către dezbateri din ce în ce mai ancorate în concret, mai profesioniste, declara Ioan VREME, CEO, GENERALI Pensii, după încheierea ediţiei 2011 a Zilei Pensiilor Private. În aceeaşi notă, Cristian ROŞU, Director General, CSSPP, afirma în cuvântul său de deschidere: Ne întâlnim aici, la Sinaia, în fiecare an, indiferent cât de grele sau schimbătoare sunt “vremurile” pe care le trăim: este un semn că existăm şi ne continuăm drumul pe care am pornit acum 4 ani de zile. El a caracterizat parcursul pieţei de specialitate în această perioadă ca pe un drum destul de greu, de-a lungul căruia a trebuit să convingem criticii reformei pensiilor de fiabilitatea acestui sistem.
Priorităţile sistemului de pensii pentru perioada următoare au constituit subiectul central al conferinţei. Între acestea, noutăţile legislative în pregătire, problematica diversificării investiţiilor, transparenţa, comunicarea şi educaţia financiară a publicului. Iată câteva dintre principalele opinii exprimate în conferinţă.

Contribuţiile rămân pe lista priorităţilor
Nivelul de bază al contribuţiilor va trebui mărit, fără îndoială, peste tot în lume. Există dificultăţi în susţinerea acestor contribuţii, mai ales în sistemele în care acestea sunt prelevate din contribuţiile către sistemul public, iar măsurile de “îngheţare” sau chiar reducere adoptate de unele state în perioada crizei au demonstrat din plin acest lucru. Totuşi, direcţia de mers pentru viitor este, în mod clar, cea a implementării şi susţinerii sistemelor de pensii private cu contribuţii obligatorii. În această privinţă, devine pe zi ce trece tot mai evident că obligativitatea aderării ar trebui însoţită în mod ferm cu obligativitatea de a rămâne în sistem, fără opţiuni de opt-out, a concluzionat David PUNTER, Principal Consultant, ORACLE, după o analiză a sistemelor de pensii şi a pricipalelor probleme cu care se confruntă acestea în întreaga lume.
Dezvoltând subiectul contribuţiilor, Cristian ROŞU a subliniat că în România, pentru moment, ne bucurăm că în aceşti ani am reuşit să evităm reducerea sau sistarea acestora, ceea ce ar fi distrus sistemul însuşi. El a arătat însă că nivelul contribuţiilor la Pilonul II se află într-o poziţie prioritară pe agenda CSSPP: Prin propunerile de modificări legislative pe care le-am înaintat, încercăm să obţinem ridicarea nivelului final al contribuţiilor de la 6%, la măcar 8%, dacă nu va fi posibil să ajungem la 10%, aşa cum considerăm că ar fi cel mai bine.
Dacă acest demers ar fi încununat de succes, România s-ar putea lăuda cu una dintre cele mai interesante şi sustenabile politici în domeniul pensiilor, cu atât mai mult cu cât în Europa Centrală şi de Est ea ar constitui un exemplu unic. În toată regiunea, guvernele au redus volumul contribuţiilor transferate de la bugetul sistemului public către Pilonul II de pensii private obligatorii. Exemplul extrem vine din Ungaria, ţară în care sistemul de pensii private a fost adus în pragul distrugerii, deşi era unul dintre cele mai vechi şi consolidate din zonă, a exemplificat George COATS, Analist financiar cu o vastă experienţă în domeniul pensiilor. Din nefericire, mulţimea exemplelor de “vandalism” politic de acest tip este mult mai largă, a mai spus invitatul britanic, multe guverne din vestul Europei cedând tentaţiei de a sechestra resursele pe termen lung ale sistemelor de pensii, acumulate în decenii, pentru a uşura pe termen scurt povara deficitelor fiscale.

Legea de plată a pensiilor – un subiect care merită mai multă atenţie
Avem nevoie de un sistem de plată a pensiilor cu costuri minime şi eficienţă maximă. De aceea, entităţi deja funcţionale şi deţinând o experienţă relevantă, cum sunt asigurătorii de viaţă şi fondurile de pensii, ar trebui să poată accesa acest tip de activitate fără a mai fi obligate să construiască structuri separate, paralele, care aduc implicit costuri de operare mai ridicate, dezavantajoase pentru viitorii beneficiari, a afirmat Crinu ANDĂNUŢ, CEO, ALLIANZ-ŢIRIAC Pensii Private. Opinia sa a fost susţinută cu argumente suplimentare de fostul Ministru al Muncii, în prezent Consilier al Preşedintelui CSSPP, Mihai ŞEITAN. Căutarea celei mai bune formule de plată a pensiilor nu s-a încheiat aproape nicăieri în “Europa Pilonului II” (n.red.: statele europene care au implementat modelul Băncii Mondiale). În ceea ce priveşte adoptarea unei legi de plată a pensiilor în România, ea este în mod evident necesară, dar nu cred că trebuie să ne grăbim să lansăm legea în forma în care este ea acum. După părerea mea, ea este departe de a fi perfectă şi suferă de tarele unui act normativ elaborat sub presiunea necesităţii de a “bifa” o obligaţie asumată. Explicând că iniţiativa legislativă aparţine Ministerului Muncii, care nu dispune de competenţele necesare pentru a elabora o lege cu adevărat bună, ŞEITAN a afirmat că singura soluţie este ca ministerul să apeleze la serviciile unui colectiv de specialişti din afara structurilor sale curente, aşa cum s-a lucrat şi pentru Codul Muncii. Aşa cum este acum, legea are multe goluri şi nu ţine cont de un fapt esenţial, acela că pensiile sunt un produs financiar care trebuie “vândut” publicului. Un astfel de demers este tipic pentru companiile de asigurări de viaţă sau pentru fondurile de pensii, entităţi care nu trebuie excluse din sistemul de plată a pensiilor.

Cât de mult ne interesează pensia?
Interesul clienţilor noştri pentru scrisoarea anuală a durat 6 zile de la primirea acesteia, a declarat Marius RAŢIU, CEO, AEGON Pensii Private, în debutul prezentării unui studiu de caz realizat de compania sa pe baza portofoliului propriu de clienţi. Dacă în primele zile ale intervalului după primirea scrisorilor, centrul de comunicare AEGON a fost asaltat de apeluri la 100% din capacitate, acest val de interes a fost de foarte scurtă durată, stingându-se în numai câteva zile. Ca o constatare generală, el a arătat că participanţii cu contribuţii “zero” atât în 2009, cât şi în 2010, şi-au pierdut treptat interesul faţă de subiectul pensiei private. Dincolo de această categorie, studiul realizat de AEGON Pensii Private a arătat ca nivelul de educaţie şi volumul sumelor acumulate sunt factori hotărâtori în ceea ce priveşte interesul manifestat de clienţii fondului pentru economiile destinate pensiei. De asemenea, răspunsul la stimulii negativi (de exemplu, vestea că pentru un număr de luni nu au fost depuse contribuţii)¬ este mai puternic decât cel la alte tipuri de comunicări, cu precădere în rândul femeilor.
Un alt fapt relevant dezvăluit de statisticile sistemului CRM asociat fondului VITAL, administrat de subsidiara AEGON, este acela că mai puţin de 2% din totalul participanţilor la fond obişnuiesc să folosească facilităţile online de verificare a contului individual, în condiţiile în care accesul la internet a crescut foarte mult în ultimii ani. Concluzia autorilor studiului este aceea că utilizatorii calificaţi de servicii internet, capabili să înţeleagă şi să folosească o aplicaţie de acest tip, destul de simplă, nu sunt atât de numeroşi pe cât s-ar putea crede judecând după gradul de pătrundere al serviciilor internet.
Pe de altă parte, în acest an am înregistrat o rată de răspuns mult mai bună în ceea ce priveşte campania de actualizare a datelor personale, ceea ce arată că demersul foarte extins întreprins de bănci în acest sens a creat deja, în conştiinţa utilizatorilor de servicii financiare, obişnuinţa de a răspunde mai promt solicitărilor de acest fel, a mai arătat RAŢIU. Sintetizând, concluzia liderului AEGON Pensii Private este că ar fi foarte important ca participanţii să înţeleagă în mod clar că banii din contul de pensie privată le aparţin şi merită atenţie ca orice altă proprietate. Pe de altă parte, participanţii ar trebui să conştientizeze că mijloacele online pe care le pun la dispoziţie administratorii le oferă posibilitatea de a verifica nu numai calitatea actului de administrare, ci şi modul în care angajatorul lor îşi îndeplineşte obligatiile faţă de bugetul de asigurări sociale: dacă pe o anumită perioadă nu există contribuţii la Pilonul II, asta înseamnă că nu s-au plătit nici contribuţiile pentru pensia de stat, iar acest lucru va influenţa direct mărimea acesteia.
În acord cu concluziile studiului prezentat, Rozaura STĂNESCU, CEO, BRD Pensii, a subliniat rolul foarte important care revine în continuare agenţilor de marketing din pensii private, ca “prim contact şi factor de educare” în raport cu sistemul de pensii private. De asemenea, ea a arătat că interesul şi cunoaşterea în domeniul financiar vor creşte pe măsură ce românii vor parcurge, în general, o schimbare a mentalităţii de consum, iar pieţele financiare din România se vor maturiza: Vom putea vorbi despre o piaţă matură atunci când oamenii vor economisi mai mult decât vor consuma, a subliniat liderul BRD Pensii.
Nici în sistemul public de pensii nu lipseşte preocuparea faţă de educaţia financiară a cetăţenilor. Noi ne adresăm unui public format din 5 milioane şi jumătate de angajaţi şi încă 5 milioane şi jumătate de pensionari. Implementarea noii legii a sistemului unitar de pensii a necesitat şi încă necesită un efort de comunicare foarte important. Dincolo de modul de funcţionare a legii respective este însă important ca oamenii să înţeleagă exact ce beneficii reale le poate aduce sistemul public şi că nu mai pot conta exclusiv pe această soluţie dacă vor să se bucure de o pensie decentă, a explicat Ion DUMITRU, Director General al Casei Naţionale de Pensii Publice. El a mai adăugat că educaţia financiară ar trebui, cel mai probabil, realizată începând chiar de la vârsta şcolii primare, pentru ca noile generatii să crească cu aceste noţiuni pe care să le asimileze la fel de firesc ca pe cele ale materiilor şcolare.

Succes = Investiţii profitabile + Transparenţă + Educaţie financiară
Am realizat un pas important în transparenţă prin publicarea periodică a portofoliilor detaliate de investiţii, a subliniat moderatorul Conferinţei, Ioan VREME, CEO, GENERALI Pensii, invitând la discuţii pe această temă.
Cred că am realizat, după multe dezbateri, un compromis funcţional între dorinţa unei transparenţe crescute şi temerea că dezvăluirea prea multor detalii va conduce la „copierea” unor strategii de investiţie. Trebuie însă să facem un pas înainte, depăşind tendinţa de tabloidizare, a comentat Radu CRĂCIUN, Director Investiţii, EUREKO SAFPP. Ar trebui ca pornind de aici să explicăm strategiile de investiţii, modalitatea de alegere a emitenţilor în care investim. Să nu ducem lucrurile în derizoriu ci, dimpotrivă, să explicăm şi să atragem atenţia şi asupra problemelor cu care ne confruntăm. Este de ajuns să spunem că nu avem în prezent suficiente instrumente ca să investim în economia reală a României, ceea ce ar fi mai mult decât benefic pentru economia ţării noastre, în condiţiile în care capitalurile se obţin din ce în ce mai greu şi mai scump, a atenţionat el. Comisia este deschisă oricăror soluţii de diversificare a investiţiilor, atâta vreme cât acestea sunt în acord cu prevederile legale, iar instrumentele respective permit o evaluare clară a riscului investiţional şi a evoluţiei lor. De altfel, aşa cum specialiştii din piaţă ştiu, noile norme privind investiţiile şi evaluarea acestora aduc un prim progres în această direcţie, a precizat, în completare, Cristian ROŞU, Director General, CSSPP.
Cu siguranţă, sofisticarea şi diversificarea investiţiilor va cere şi o calificare mai înaltă din partea “receptorilor” informaţiilor oferite în acest domeniu. Este posibilă furnizarea unor informaţii relevante într-un limbaj simplu, mai puţin tehnic? – iată întrebarea căreia vor trebui să-i răspundă administratorii într-un viitor nu prea îndepărtat.
Cu siguranţă, există şi aici o soluţie funcţională, undeva între “simplismul absolut” şi limbajul curent, de o tehnicitate ridicată, specifică domeniului, a opinat Radu CRĂCIUN. El a mai explicat că primele încercări pot fi deja făcute, pentru că portofoliile de investiţii ale fondurilor de pensii se diferenţiază deja destul de mult în ceea ce priveşte opţiunile de detaliu pentru anumite tipuri de instrumente sau emitenţi sau anumite tipuri de atitudini şi tehnici investiţionale. În plus, a arătat Mihai COCA-COZMA, CEO, ALICO Pensii, informaţiile oferite de administratori trebuie să fie cu adevărat accesibile unui public specializat – presa de specialitate, analişti, care, la rândul lor, sunt factorii care pot „intermedia” explicarea acestor noţiuni pentru publicul larg.
Cât priveşte individualizarea reală a politicii de investiţii a fondurilor, strategia este şi va rămâne aceeaşi, numai tacticile pe anumite segmente diferă în practică. Explicaţia acestui fapt rezidă în constrângerile aduse de garanţiile sistemului, care nu permit fondurilor adoptarea unor politici de investiţii care să se abată mult de la “media” pieţei. Trebuie să obţinem randament bun în condiţii de maximă siguranţă, să utilizăm numai instrumente financiare foarte clare, simplu de cuantificat şi de supravegheat, trebuie să facem faţă cerinţelor impuse de garanţiile sistemului, a sintetizat COCA-COZMA coordonatele care stau la baza elaborării politicilor investiţionale şi, în esenţă, la temelia funcţionării pieţei de pensii private.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (ZIUA PENSIILOR PRIVATE: Perspective şi priorităţi).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

2018 - anul clientului de asigurari?

Cornel COCA CONSTANTINESCU - Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF)

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!